Ryttare har ofta en benägenhet att glömma bort att det viktigaste instrumentet för en bra kommunikation mellan sig själv och hästen är ryttarens kropp. Är det instrumentet stelt, ostämt och felkalibrerat så är risken att ridningen mer blir en kompensationsridning där armar och ben likt tentakler hela tiden får göra det mesta av jobbet.

I mina ögon är det bästa du kan göra för alla hästar du ska sitta på är att lägga ner tid och arbete på att öka din kroppsmedvetenhet, balans och följsamhet. Hur gärna vi än vill är inte hästen skapad för att bära en ryttare och även den minsta belastning skapar tryck och cirkulationsrubbningar i hästens muskulatur. Många hästägare/ryttare  lägger ner massor av tid, pengar och engagemang i att hitta den perfekta sadeln, den bästa tränaren och duktigaste hästbehandlaren men glömmer bort det som påverkar hästen allra mest, nämligen sig själv!

Gå på gym, träna yoga eller pilates, spring, cykla eller simma. Använd och bruka din kropp UTÖVER ridningen. Är din kropp sned, spänd eller i dåligt skick MÅSTE du gör något åt det om du vill rida din häst utan att skada den mer än nödvändigt! Och delta i kurser i Centrerad Ridning där fokus ligger på att hjälpa ryttaren att få en oberoende och  välfungerande sits!

Här får du ett videotips på bra rörelseträning för den viktiga muskulaturen runt höftleder och bäcken.